Midjourney-ohjelmalla laadittu sarjakuvaruutu, jossa matkustaja paniikissa ja puhekupla

Digistrategiat menivät juuri uusiksi

Viimeiset vuodet strategiakonsultin on ollut helppoa puhua digitalisaation vaikutuksista, sillä muutos on ollut hidasta. Ekosysteemit ovat olleet varsin staattisia ja maailma on ollut ennustettava. Moni on vetänyt vanhoilla kalvoilla. Pienten yritysten reitit suuremmiksi ja menestyneiksi ovat olleet kivisiä ja vaatineet useimmiten käytettävyys- tai markkinointikunnareita ja digijättien tilanne on ollut taattu.

OpenAI:n ChatGPT avaa pelikentän uudestaan argumentoi amerikkalainen pääomasijoittaja Packy McCormick tuoreessa blogipostauksessaan ja olen tästä ihan samaa mieltä. 

Pitkässä postauksessa pohditaan kaikkia niitä tapoja, joilla huomion keskipisteenä oleva OpenAI-yritys voi beta-testissä olevilla plugin-malleilla muokata muiden yritysten ja jopa kokonaisten ekosysteemien strategioita.

McCormickin mukaan pluginit osoittavat, että OpenAI:lla on kyky ja ehkä halukin muuttua ”kaikkien toimialojen Booking.com”-alustaksi. Jos näin käy, on tilanne pirullinen useilla tai jopa useimmilla aloilla toimiville yrityksille, kuten tutkimusten mukaan hotellialalla on tapahtunut. 

Yritysten on aggregaattorien maailmassa melkein pakko ottaa suositut alustat käyttöön, vaikka eivät näin välttämättä haluasi, kuten ravintoloille on Woltin kanssa käynyt. Differentiaation merkitys kasvaa, kun asiakkaan ja toimittajan väliin tulee aggregaattori. Ne, jotka tässä eivät erottautumisessa onnistu, joutuvat yhä kovempaan hintakilpailuun. Ajan myötä OpenAI:sta voi tulla Amazonin tavoin yhä suuremman provision vaativa moolok.

Differentiaatiossa onnistuneelle yritykselle tekoälyaggregaattorista voi muodostua tärkeä kumppani, tekoälyn etsiessä ”Helsingin parhaat gyozat” tai ”Paras henkilöstön työhyvinvoinnin tuki” -yrityksiä.

Uudet tuulet tekoälyn saralla voivat nopeasti vahvistaa kilpailua kaikista Porterin kuvaamista viidestä suunnasta käsin. Asiakkaiden, toimittajien, kuin kilpailijoidenkin kyky hyödyntää tekoälyä voi nopeasti tehdä heistä aiempaa voimakkaampia uhkia ja tekoälykisasta jättäytyvä voi huomata markkina-aseman heikkenevän nopeasti. 

Kiinnostavaa on nähdä, miten kilpailijat toimivat ja miten regulaattorit, joko itsenäisesti tai muiden yritysten painostuksesta toimivat tässä tilanteessa. Saavatko muut etumatkan kiinni niin, että aggregaattoreita tulee useita. Entä onnistuvatko digijätit Yhdysvalloissa tai Euroopassa lobbaamalla suitsemaan OpenAI:n esim avoimien rajapintojen vaatimuksen, GDPR-lainsäädännön tai lähtötietojen käyttöoikeuksien puutteen vuoksi? Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. 

Edessä on jännät vuodet, ”fasten your seatbelts, we may be experiencing some turbulence” sanottaisiin lennolla ennen tällaiseen myrskyn silmään lentämistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *