Törmäsin viime viikolla työmatkoillani kahteen valtiokonsernin työntekijään. Ensimmäisellä kerralla vapaa-ajan asussa oleva konduktööri tai muu Valtion Rautateiden työntekijä änkesi väkisin tönien tiensä keski-ikäsen rouvan ohi konduktööriosastoon. Ihan käsittämätöntä röyhkeyttä ja poikkeuksellisen epäkohteliasta menoa. Antamalla tilaa olisi noudattanut hyviä käytöstapoja ja juna ei joka tapauksessa lähtenyt hetkeäkään aiemmin tämän ryysimisen ansiosta.
Pari päivää tämän jälkeen Helsingin keskusrautatieasemalla edessäni aamuruuhkassa kulki jo vanhempi Puolustusvoimien kantahenkilökuntaan kuuluva mies. Vaatimaton sateenkestävä takki ja nöyrän kulunut pikkureppu selässä. Hän huomasi tupakka-askin maassa, keskellä laituria ja yllätyksekseni nosti sen maasta ja heitti roskikseen, meidän kaikkien eduksi.
Kaksi sisarorganisaatiota, joista toinen toimi tilanteessa aggressiivisen epäkohteliaasti ja toinen taas nöyrästi yhteiskunnan palvelijana.
Yrityskuva riippuu pienistä eleistä.
Mallia Siilasmaasta
Siskoni haastatteli F-Securen silloista johtajaa Risto Siilasmaata kirjaan Tulikoe ihmisten johtaminen sodan ja rauhan aikana ja kertoi haastattelun jälkeen siitä, kuinka Risto oli asiasta erityistä numeroa tekemättä siivonnut neuvotteluhuoneen kipot ja kupit ja vienyt ne tiskikoneeseen. Kirjassa Risto toteaakin:
”Uskon edelleen samoihin arvoihin ja toimintatapoihin. Minusta esimerkiksi naiselle pitää avata ovi. Eihän siinä tietenkään loppujen lopuksi ole mitään järkeä, koska naiset kykenevät ihan hyvin avaamaan itse oven samalla lailla kuin miehetkin, mutta se on hyvä tapa. Monet johtamiseen ja ihmisten kohtaamiseen liittyvät asiat ovat minusta nimenomaan hyviä tapoja. ”
Siskoni on kertonut tämän tarinan monen monituista kertaa, ja kerta toisensa jälkeen tarina on ollut kunniaksi niin Ristolle kuin F-Securellekin. Onpa tuossa talossa fiksua väkeä!
Suuri osa ylimmästä johdosta tuntuu siivoavan kahvikupit palaverin jälkeen, nuoremmilta klopeilta kupit jäävät helpommin siivojien ja seuraavien neukkarin käyttäjien vaivoiksi. Pienillä eleillä osoitat palvelevasi muita ja teet luotettavan vaikutelman niin itsestäsi kuin edustamastasi organisaatiosta.
Vastaa